Господната вечеря е тайнство в Новия Завет, при което, чрез даване и приемане на хляб и вино, заповядано от Исус Христос, се прави споменание за Неговата саможертвена смърт на кръста.
По време на вечерята, ние си припомняме с вярващо сърце за пълното страдание и смъртта на Христос, приемайки прошка за греховете и вечен живот.
Друго значение на Господната трапеза е, че чрез Святия Дух и Христос, живеещ в нас, ние се свързваме с Христовото тяло и се обединяваме отново и все по-дълбоко с Неговата невяста, Църквата, като нейни членове.
Това Тайнство подхранва, благославя, изгражда и освежава душата на вярващия! В него могат да се включат всички, които се чувстват отслабени от греховете, но в същото време имат увереността, че са простени чрез страданията и смъртта на Христос. Също, онези, които желаят да засилят и утвърдят вярата си, да водят по-добър и праведен живот.
Също така, Библията ни казва, че лицемерите и непокаялите се, пият осъждение за себе си:
“Затова който яде хляба или пие Господнята чаша недостойно, ще бъде виновен за грях против тялото и кръвта на Господа.Но да изпитва човек себе си и така да яде от хляба и да пие от чашата; защото който яде и пие, без да разпознава Господнето тяло, той яде и пие осъждане за себе си.” (1 Кор. 11:26-29)
Господната вечеря съдържа също в себе си и обещанието да подхранва, благославя, изгражда и освежава душата на вярващия:
“Чашата, която бе благословена и която ние благославяме, не е ли това, да имаме общение в Христовата кръв? Хлябът, който пречупваме, не е ли да имаме общение в Христовото тяло? Защото ние, ако и да сме мнозина, сме един хляб, едно тяло, понеже всички в единия хляб участваме.” (1 Кор. 10:16-17)
За разлика от учението на Католическата и отчасти, на Православната църква, протестантите вярваме, че хлябът и виното не се превръщат в реалното тяло и кръв на Христос, както е посочено ясно в Писанието:
“Чашата, която бе благословена и която ние благославяме, не е ли това, да имаме общение в Христовата кръв? Хлябът, който пречупваме, не е ли да имаме общение в Христовото тяло? Защото ние, ако и да сме мнозина, сме един хляб, едно тяло, понеже всички в единия хляб участваме.” 1 Кор. 10:16, 17
Хайделбергският катехизис ни казва, че по същия начин, както водата при Кръщението не се превръща в кръвта на Христос и не измива сама по себе си греховете, (а е външен знак и потвърждение), така и приемането на хляба от Господната трапеза не се превръща в реалното Тяло на Христос, макар и да се нарича по този начин.
Неправилно е също така съзнателно да се отслужва Господната трапеза на невярващи и небогоугодни хора, тъй като това би осквернило Божия завет и би донесло Божия съд над цялата общност. Според заръките на Христос и апостолите, църквата е длъжна да изключи тези хора от трапезата, докато те не променят своя начин на живот:
“Защото каква работа имам да съдя външните човеци? Не съдите ли вие вътрешните, докато външните Бог съди? Отлъчете нечестивия човек отсред вас.” (1 Коринтяни 5:13)
Най-важното: Господната трапеза е Тайнство, оставено ни като повтарящ се печат на нашето единение с Христос и Неговото тяло, Църквата.
Този "Семеен катехизис" ще ви помогне да предавате християнската вяра ефективно на вашите деца:
- Адаптиран към българската реалност и историческото формиране на народа ни около семейството и църквата;
- Специално адаптиран за родителя с препратки към Библията;
- Съдържа най-важните християнски доктрини под формата на въпроси и отговори;
- Въпросите са съставени след задълбочени анализи и консултации с известни български богослови;
- Лесен за запомняне и употреба;
- С практични препратки за приложение на библейските доктрини в ежедневието.
- Съставен от реформирана перспектива, катехизисът е препоръчителен за изучаване от вярващите родители във всички християнски вероизповедания.
Leave a Reply