от Трифон Трифонов

Днес ще говорим за Святата Троица, Триединния Бог.
Ние вярваме, че Бог е Творец, Вседържец и Праведен Управител на вселената. Той се е открил в природата и в Писанията на Святата Библия като Отец, Син и Святи Дух: и все пак като един Бог.
Исус Христос
Той е Божият единствен Син; единствен по рода си.
Писанията учат, че Той е Бог, открил се в плът. В Своята Божествена природа Той е същински Бог, а в Своята човешка природа – същински човек. Той е Този, който някога беше разпнат за човешкия грях и сега е възкресен и прославен Спасител и Господ, посредник между Бога и човека и даващ достъп до Отца чрез Своето застъпничество. Никой не може да дойде при Отца, освен чрез Него.
Внимание, родители: Ето как да бъдете успешни в предаването на вярата…
Този “Семеен Катехизис” представлява компилация от най-важните изповеди на вярата, формулирани през вековете от времето на църковните отци, минавайки през ранните вселенски събори и достигайки до по-зрелите и систематизирани формулировки през периода на Реформацията.
Святият Дух
Писанията отнасят всичките атрибути на Бога и към Святия Дух. Той е Този, който изобличава и убеждава хората за техния грях. Той убеждава човека и във всичко праведно, и в това, че последният съден ден ще дойде. Той е Този, който идва да живее в нас при обръщението, за да ни даде разбиране на Писанието и да ни води в истината.
Нашата вяра потвърждава убеждението на църквата, записано още в Никейския символ на вярата, където се казва:
„Вярваме в единия Бог Отец Вседържител, Творец на всичко видимо и невидимо;
И в единия Господ Иисус Христос, Божия Син, единородния, Който е от Отца роден, тоест от същността на Отца: Бог от Бога, Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен на Отца, чрез Когото всичко е станало, както на небето, така и на земята…
И в Духа Светаго. Онези, които казват: „Имало е време, когато Него (Синът Божи) Го е нямало” и „Той е сътворен от нищо”, както и онези, които твърдят, че Той е някакво същество или същност, различни от Отца, или че е непостоянен и променлив, Съборната и Апостолска църква предава на анатема.“
Троицата е Бог в три Лица (ипостаси). Всяко от тях е божествено, но има само един Бог.
Обикновено под личност разбираме човек, който съществува отделно от другите.
Индивид.
Но Бог е триединство от Личности, единосъщни, при това, е Един. Всяка от тези личности е напълно божествена, но трите заедно съставляват Божествената същност.
Св. Григорий Богослов казва: “Бог се разделя, така да се каже, неразделимо и се съединява разделно, защото Божеството е Едно в Три, и Трите са Едно, в Които е Божеството или по-точно, Които са Божество”.
Още от началото трябва да кажа, че думата „Троица“ не се среща в Библията. Но това не означава, че тази концепция не се поучава в Божието Слово. Думата „библия“ също не се среща в Библията, но се използва.
Така че, да се твърди, както правят някои култове, че тъй като думата не се използва в Библията, тази концепция не съществува, е абсолютно погрешно.
Други пък отхвърлят Божествената природа на Сина и на Светия Дух, защото в Писанията те са поставени в подчинен ред.
Така ли е всъщност?
Очевидно, съществува подчиненост в реда, но не и в същността!
Виждаме, че Отец е първият, Синът – вторият и Светият Дух – третият.
Отец не е сътворен, но Синът е (Йоан 3:16). Святият Дух произхожда от Отца (Йоан 15:26). Отец изпрати Сина (1 Йоан 4:10). Отец и Син изпращат Светия Дух (Йоан 14:26).
Подчиненият ред не означава, че всяко от лицата на Бога не са равнопоставени или божествени.
Внимание, родители: Ето как да бъдете успешни в предаването на вярата…
Този “Семеен Катехизис” представлява компилация от най-важните изповеди на вярата, формулирани през вековете от времето на църковните отци, минавайки през ранните вселенски събори и достигайки до по-зрелите и систематизирани формулировки през периода на Реформацията.
Отец изпрати Сина, но това не означава, че Синът не е равен на Отца в същност и Божествената си природа. Съпругата е подчинена на своя съпруг, но това не отрича нейната човешка природа. По отношение на природата си тя е равна на съпруга си.
Исус каза: „защото слязох от небето не Моята воля да върша, а волята на Този, Който Ме е пратил.“ (Йоан 6:38)
По същия начин един цар изпраща своя слуга да извърши волята му. Но царят и слугата са от същото естество. Само защото някой е изпратен, това не означава че той е различен от този, който го изпраща. Да твърдим, че Исус не е Бог само защото е изпратен от Отца, означава да твърдим, че слугата не е човек, тъй като е изпратен от царя.
Когато съпругата ми ме изпраща да купя хляб, това не означава, че не съм човек.
Трети пък казват, че тъй като в Бога има три Лица, това са три бога, които работят заедно. Това учение е известно като тритеизъм или политеизъм.
Св. Августин е казал: „Всеки, който отхвърля Триединството рискува да загуби своето спасение. Всеки, който се опитва да го разбере, рискува да загуби разсъдъка си“.
Истината е, че триединният Бог е велико тайнство. На църквата ѝ отне почти 300 години, за да изработи доктрината за Троицата. Това стана с Никейската изповед на вярата.
Някой ще попита: „Има ли значение дали вярвам в Триединния Бог?“ Но ако ти си ученик на Христос, доктрината за Троицата трябва да е основна за твоята вяра. Защото нашата вяра се основава на Бог Отец, Син и Свети Дух, на Троицата. През вековете църквата е категорична, че Бог е три Лица в една същност.
Триединната същност на Бога е видна в цялото Писание, от Битие до Откровение.
Един от ключовите стихове в Библията е Второзаконие 6:4. Той е считан за свещен от евреите и е наричан „шема“. Toй гласи: „Слушай, Израиле: Яхве, нашият Бог, е един Господ“.
Подобно на евреите, ние християните вярваме, че има само един Бог. Първата от Десетте Божи заповеди е „Да нямаш други богове освен Мене“ (Изх. 20:3). Няма други богове. Но в единствения Бог, като част от Него, има три различни Личности. Това става ясно от първата глава на Битие „Тогава Бог каза: „Да създадем човека по Нашия образ, по Наше подобие.“ (1:26) Тук е използвано мн. ч. – Наш образ, Наше подобие.
Този стих разкрива, че Бог е една общност: Отец, Син и Святия Дух.
Бог Отец е първото Лице на Троицата. Исус е второто Лице на Троицата и Той също е Бог. Исус не е просто добър човек, нито просто пророк. Исус е Бог. Единосъщен, равен и съвечен на Отца. Второто Лице на Троицата.
Йоан 1:1 казва: „В началото беше Словото, и Словото беше у Бога, и Словото беше Бог.“ Йоан пише на гръцка читателска публика, за която целият свят се крепи на Логоса (Словото), божествения разум. И като използва тази дума, Той говори за Исус Христос. Христос е Словото. И Той казва, че Исус е Бог, но същевременно е „у Бога“, следователно е различен от Бог Отец.
Самият Исус каза: „Преди Авраам Аз съм“. Евреите знаеха кой е „Аз съм“. Когато Мойсей попита Бог кой е той и какво да каже на фараона, когато той го попита кой го изпраща, Бог му каза. „Кажи им, че Аз съм те изпраща“ (Изх. 3:14).
С това Исус потвърди индиректно, че Той е Бог. И ако не използва директно тази дума, то беше за да не се объркат хората, че Той е Отец.
Йоан 1:3 казва: „Всичко чрез Него стана; и без Него не е станало нищо от това, което е станало“. Исус не е авторът или проектантът на всички неща, но е средството, чрез което всичко се е появило. Отец е съставителят на проекта, но Синът е този, който го изпълнява. Отец е архитектът, а Синът е строителят.
И така, Отец е Бог, Исус е Бог, и Святият Дух, третото Лице на Троицата, също е Бог.
Внимание, родители: Ето как да бъдете успешни в предаването на вярата…
Този “Семеен Катехизис” представлява компилация от най-важните изповеди на вярата, формулирани през вековете от времето на църковните отци, минавайки през ранните вселенски събори и достигайки до по-зрелите и систематизирани формулировки през периода на Реформацията.
Някои хора си мислят, че Святият Дух е някаква сила или енергия. Молиш се на иконата, тя се отразява в нея и идва върху тебе. Не, Святият Дух не е безлична енергия.
Той е Личност, третото Лице на Троицата. В Деяния 5 гл., малко преди Ананий да бъде повален и да умре, Петър му каза: „Ананий, защо изпълни Сатана сърцето ти, та да излъжеш Святия Дух и да задържиш от цената на нивата?“ (ст.3)
Ананий беше излъгал Святия Дух. Не можеш да излъжеш енергия. Святият Дух е личност, Той е Бог.
Виждаме и други стихове в Писанието, които потвърждават това. Казва се, че Божието слово е вдъхновено от Святия Дух.
Ние сме наречени „храм на Святия Дух“ (1 Kor. 6:19). Защо ли? Защото Святият Дух обитава в нас. Който се роди от Духа е роден в Бога. (Йоан 3)
Следователно, Святият Дух, третото Лице на божествената Троица, е Бог.
Бог Отец, Бог Син и Бог Святи Дух. Един Бог в три Лица!
Ние сме създадени по Божи образ. Но и преди сътворението на Бог не е липсвало общение. Преди да имаше хора и ангели дори, имаше Бог. Дали Той беше сам? Не.
Дори когато е имало само Бог, пак е имало общуване. Това е вечното общение на Отца, Сина и Святия Дух.
Тогава защо Бог създава нас? Ние също сме създадени да общуваме. Ние копнеем за общуване. Общуване един с друг и най-вече с Триединния Бог. Скъпи братя и сестри, ние се покланяме на един и единствен Бог. Ние сме част от Неговото семейство.
Святият Дух е Божият живот в нас. Клайв Луис казва: „Единството между Отца и Сина е толкова живо и конкретно, че това единство само по себе си е също една Личност.“ Святият Дух е този, който ни завежда в Божието семейство. Ние приемаме живота, който споделят Отец и Синът, биваме осиновени от Бога. Осиновени от семейството на Бога – от Светата Троица.
Затова Павел казва, че да си християнин означава да приемеш духа на осиновление (Рим. 8:15)
Представи си, че в църквата организираме пикник. Не ти е останало време за подготовка и затова малко преди началото на пикника, отваряш хладилника, но намираш само късче салам и маргарин. Правиш сандвич от онзиденшния хляб и отиваш на пикника. Там вече хората са се събрали и на масата има всякакви салати, пиле, луканка, сладкиши, напитки… Ти вадиш твоя жалък сандвич и сядаш, а другите ти казват: „Защо не съберем храната заедно? Ти протестираш, но те настояват. „Хайде де, има по много от всичко. Пък и ние обожаваме сандвичи със салам.“
Ти си дошъл на пикника като просяк, а се храниш като цар.
Ние дойдохме на този свят като сираци, но Исус ни осинови в Неговото вечно семейство. „Нека съберем всичко заедно“, казва Господ. „Позволи ми да те приобщя към Моя живот, защото това е причината, поради която съществуваш.“ Отец и Синът ти казват чрез Святия Дух: „Всичко, което сме и което имаме, е на твое разположение.“
Ние сме осиновени от Бога. Бог Отец, Бог Син, Бог Святи Дух. Бог в три лица. Амин!

Трифон Трифонов служи като пастор от основаването на БПЦ „Нов живот” – Варна през 2013 г. Той предава живота си на Бог през 1992 г. като студент в университета и се включва активно в работата на Българския християнски студентски съюз. Има магистърска степен по английска филология (1996) и е бакалавър по богословие (2009). Автор на книгите „Какво би казал Исус на…” и „Защо не съм атеист”. Женен от 1993 г. за Ваня. Имат три деца – Дебора, Моника и Стефан.
Статията е първоначално публикувана тук.
Leave a Reply